آنفولانزا-بارداری

تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری ضروری است زیرا بارداری ممکن است باعث کاهش ایمنی سیستم تنفسی شود و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی شود. واکسن آنفولانزا می تواند در پیشگیری از عفونت های تنفسی و عوارض جدی آنها در بارداری موثر باشد. این واکسن برای مادران باردار امن است و به طور معمول در هر مرحله از بارداری می توان آن را تزریق کرد.

بررسی های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سایر سازمان های بهداشتی و دولتی نشان میدهد که واکسن آنفولانزا برای زنان باردار و نوزادان آن ها در تمام مراحل بارداری از جمله سه ماهه اول مفید و موثر است.

نه تنها زدن این واکسن در دوران بارداری باعث به خطر افتادن نوزاد شما نخواهد شد بلکه توصیه نیز می شود. یک مزیت مهم برای جنین، آنتی بادی هایی که در دوران بارداری در پاسخ به آنفولانزا در بدن ایجاد می شود به جنین شما منتقل شده و برای چند ماه پس از تولد آنتی بادی ها از نوزاد شما در ابتلا به آنفولانزا محافظت می کنند که می تواند فرایندی بسیار حیاتی باشد، زیرا نوزادان با طول عمر کمتر از 6 ماه، در برابر آنفولانزا به ویژه در برابر عوارض آن ها آسیب پذیر هستند.

انجام آزمایش های چکاپ رایج سلامتی نیاز مبرم هر کس در شناسایی و مقابله با بیماری ها می باشد.

نحوه کمک تزریق آنفولانزا در دوران بارداری

ممکن است شدت بیماری آنفولانزا در زنانی که باردار  نسبت به زنانی که باردار نیستند بیشتر باشد.

دریافت واکسن آنفولانزا موجب کاهش شدت بیماری و تعدیل ۴۰ درصد میزان بستری زنان باردار می شود.

میتوان با تزریق واکسن آنفولانزا از مشکلات احتمالی جدید به دلیل آنفولانزا جلوگیری کرد.

کاهش خطر نقص مادرزادی جنین به علت ایجاد تب آنفولانزا.

تزریق-واکسن-آنفولانزا

میزان تاثیر واکسن آنفلونزا در دوران بارداری

واکسن های آنفولانزا احتمال ابتلا به آنفولانزای شدید را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و در محافظت از جنین شما بسیار مؤثر می باشند.

در صورت دریافت واکسن آنفولانزا، احتمال بستری شدن زنان باردار مبتلا به آنفولانزا را به طور متوسط 40 درصد کاهش یافته همچنین، واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی را که ممکن است در اثر آنفولانزا ایجاد شود، کاهش می دهد.

بررسی ها و مطالعات نشان می دهد، خطر ابتلا به آنفولانزا در نوزادان، قبل از 6 ماهگی، در مادرانی که در دوران بارداری واکسینه شده بودند، 70 درصد کمتر از مادرانی است که واکسینه نشده بودند.

ویروس های آنفولانزای مختلف زیادی وجود دارد و هر ساله واکسن آنفولانزا فقط برای محافظت در برابر سه یا چهار نوع رایج آن ها تزریق می شود. این بدان معناست که حتی اگر واکسینه شده باشید، باز هم امکان ابتلا به آنفولانزا در شما وجود خواهد داشت؛ اما مطالعات انجام شده نشان می دهد که واکس آنفولانزا می تواند شدت بیماری شما را کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

عوارض جانبی احتمالی این واکسن های رایج آنفولانزا  به طور معمول خفیف است و عوارض مشترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • سردرد
  •  دردهای عضلانی
  •  تب
  • حالت تهوع
  • غش

قابل ذکر است عوارض جانبی، بعد از تزریق واکسن شروع می شوند و ممکن است یک تا دو روز ادامه یابند.

برخی از واکنش های آلرژیک بسیار نادر در تزریق واکسن آنفولانزا عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • خشکی یا خس خس سینه
  • کهیر
  • رنگ پریدگی
  • ضعف و سرگیجه
  • ضربان قلب سریع

واکنش های شدید به طور معمول بعد از تزریق واکسن، در طی چند دقیقه تا چند ساعت بروز می کند. در صورت بروز هرگونه علائم واکنش جدی و ادامه آن ، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین زمان واکسینه شدن

نیاز به واکس آنفولانزا هر ساله شاید نیاز باشد،گونه های مختلف این ویروس و جهش های آن مخصوصا از اواخر شهریور ماه باعث ایجاد ضرورت برای تزریق آن میشود.

در کل مهم نیست که در کدام سه ماهه از سال قرار دارید، توصیه میشود ترجیحاً تا پایان شهریور خود را واکسینه کنید با این کار قبل از شروع فصل آنفولانزا آنتی بادی ها در بدن شما ساخته می شوند. (ساختن آنتی بادی ها در بدن شما حدود دو هفته طول می کشد). حتی اگر در فصل پاییز باشید، هنوز هم واکسن زدن شما با ارزش است زیرا فصل آنفولانزا می تواند تا خرداد ادامه داشته باشد.

توصیه میشود حتی تزریق واکسن آنفولانزا با هماهنگی و مشاوره از پزشک معالج انجام گیرد تا هرگونه خطرات احتمالی که برای مادر و جنین وجود دارد کاهش یابد.

انجام آزمایشات حین بارداری نیز به پزشک معالج جهت تشخیص زمان واکسیناسون کمک بسزایی میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× چهار = 32